Repiper

Uppdrag:  Vårt samarbete med Repiper® började med en broschyr för Svensk Röranalys. Arbetet uppskattades så mycket att vi fick utveckla fler kommunikationsmaterial, inklusive animerade filmer som illustrerade relining-processen. När Röranalysgruppen bildades för internationell expansion skapade vi namnet Repiper, samt logotyp och grafisk profil.

Utmaning: Den nya tekniken för relining behövde tydlig kommunikation för att skapa förtroende hos bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Ett internationellt varumärke krävdes när metoden väckte globalt intresse. Namnet behövde vara kort, tydligt, tillgängligt för domännamnsregistrering och varumärkesskydd globalt.

Lösning: Vi tog fram namnet Repiper, som direkt återspeglar företagets verksamhet – att installera nya rör inuti befintliga. Logotypens ikon visualiserar detta genom en cirkel som representerar det gamla röret och en inre halvmåne som symboliserar det nya röret. Den visuella identiteten utvecklades vidare med trycksaker, skyltning, animerade filmer och en flerspråkig webbplats på sex språk.

Resultat

Repiper etablerades som ett internationellt varumärke inom relining. Kommunikationen stärkte förståelsen för metoden och byggde förtroende hos både kunder, fastighetsägare och licenstagare. Materialet används nu globalt av licenstagare i många länder.

Läs mer om Repiper: repiper.com
Rymdfoto av Alex Shuper på Unsplash